Sport to zdrowie – czy faktycznie tak jest?

5 min

W powszechnej opinii można spotkać się ze stwierdzenie, że sport to zdrowie. Korzyści z uprawiania jakiejkolwiek aktywności fizycznej są widoczne u wielu osób. Maratończycy, piłkarze, trójboiści, lekkoatleci, wszystkich łączy sport i trening. Ale czy faktycznie uprawianie sportu przynosi same pozytywne efekty? Czy może jest wręcz odwrotnie? Jakie są plusy i minusy aktywności fizycznej?

W zdrowym ciele zdrowy mózg?

Naukowcy odkryli, że sport może mieć pozytywny wpływ na jego funkcjonowanie. Mowa tu oczywiście o umiarkowanej intensywności. Zawodowcy i ich trening, to odrębny temat. Według przeprowadzonych badań uprawianie sportu pozwalaj rozwijać szare komórki.

Osoby uczestniczące w teście miały powyżej pięćdziesięciu lat. Eksperyment wykazał, że ludzie wykonujący regularne ćwiczenia osiągnęli lepsze wyniki w teście przeprowadzonym na koniec badań, niż ci, którzy nic nie robili.

Sport poprawia wydolność i kondycję fizyczną

Wielu naukowców i specjalistów jest zdania, że regularne uprawianie sportu poprawia pracę układu wydolnościowego i układu krążenia. Ponadto aktywność fizyczna może zmniejszać ryzyko zachorowań tych obszarów organizmu.

Wpływ na pracę układu krążenia jest widoczny gołym okiem. Wystarczy obserwować kogoś, kto zaczyna swoją przygodę z bieganiem. Dzięki regularnym treningom jego wydolność zacznie się zwiększać, a rozszerzone naczynia będą zwiększać dostarczanie tlenu do komórek. Będzie to skutkowało lepszym dotlenieniem i zwiększeniu wydajności na kolejnej jednostce treningowej.

Aktywność fizyczna wspomaga odporność?

Dzięki regularnym treningom organizm zaczyna pracować sprawniej. Przekłada się to także na pracę układu immunologicznego, który się wzmacnia. Konsekwencją tych działań jest wzrost odporności na różnego rodzaju infekcje.

Odczuwalne jest to szczególnie jesienią i zimą, gdy sezon na grypę trwa w pełni. Warto zatem znacznie wcześniej zacząć dbać o swoje zdrowie wykonując różne ćwiczenia. Organizm z pewnością się za to pozytywnie odpłaci

Sport a przemęczenie organizmu i kontuzje

Sport to nie tylko zdrowie, ale także uszczerbek na nim. Często tak się dzieje, gdy organizm nie może się do końca zregenerować. Osiem godzin pracy, trening, kolejnego dnia osiem godzin intensywnej pracy, a za dwa dni znów schemat praca i trening. W tak krótkim czasie nie jest możliwa regeneracja u amatora. Tym bardziej, jeśli nie stosuje żadnej diety, która dostarczałaby niezbędnych składników pokarmowych.

Natomiast kontuzje są wpisane w ryzyko każdego sportu. W grach kontaktowych jak piłka nożna czy rugby, to ryzyko jest większe. Jednak kontuzję można złapać nawet na krótkim i lekkim biegu. Wystarczy nierówne podłoże, jeden zryw i wyłączenie z treningów murowane. Najczęstszymi kontuzjami są zerwania mięśni, złamania czy naderwania.

Leave a Reply