W myśl obowiązujących obecnie przepisów, każdy przedsiębiorca ma obowiązek zarejestrować w Bazie danych o produktach i opakowaniach (w skr. BDO). Trzeba to zrobić do końca 2019 roku, dlatego pozostało ledwie kilka tygodni. Osoby, które nie zrobią tego w terminie, mogą narazić się na ogromne kary. Sprawdźmy zatem, kto ma obowiązek rejestracji w BDO i jak to zrobić.
Niewielka świadomość
Jak wynika z danych publikowanych przez podmioty odpowiedzialne za rejestracje BDO, do tej pory obowiązek ten zrealizowało zaledwie 160 tysięcy z firm spośród 800 tysięcy posiadających taki obowiązek. W praktyce, przekroczenie ostatecznego terminu naraża przedsiębiorstwa na ogromne kary finansowe, a nawet więzienie. Warto zatem się pospieszyć.
Kto musi zarejestrować firmę w BDO?
Koniecznie należy zorientować się, czy nasza firma posiada obowiązek rejestracji w BDO. W myśl zapisów Ustawy o odpadach, taki obowiązek mają przedsiębiorstwa, które w swojej działalności:
wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję odpadów,
przez swoją działalność wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach: pojazdy, oleje, smary, opony, baterie bądź akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny,
producenci oraz nabywcy opakowań.
Jest również grono firm, które są zwolnione z rejestracji w BDO. Są to:
osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne wykorzystujące odpady na własny użytek
firmy, które na własnym gruncie stosują komunalne osady ściekowe,
przedsiębiorstwa, które prowadzą nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów,
firmy, które samodzielnie transportują wytworzone przez siebie odpady,
W praktyce oznacza to, że obowiązkiem rejestracji w BDO są nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale również mniejsze działalności np. zakłady fryzjerskie. Żeby sprawdzić, czy firma którą prowadzę, posiada obowiązek rejestracji w bazie, wystarczy skorzystać Ministerstwa Ochrony Środowiska. Znajdują się na niej wszystkie niezbędne informacje na temat BDO.
Rejestracja w BDO – jak to zrobić?
Żeby zarejestrować firmę w BDO, wystarczy wypełnić specjalny wniosek dostępny na stronie Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami. Dokument ten należy jeszcze złożyć w urzędzie marszałkowskim, który jest właściwy ze względu na miejsce prowadzonej działalności. Cały proces można również załatwić w pełni elektronicznie, bez konieczności wychodzenia z domu. Wszystkie procedury nie powinny zająć więcej niż kilkanaście minut.