Sprawdź, czy mógłbyś być kierowcą rajdowym

6 min

Marzeniem wielu małych chłopców jest kariera kierowcy rajdowego. Śledząc poczynania największych gwiazd motosportu takich jak Lewis Hamilton czy w przeszłości Sébastien Loeb, nie można oprzeć się wrażeniu, że za ich sukcesami stoją nie tylko potężne koncerny samochodowe, ale również nieprzeciętne umiejętności oraz naturalne predyspozycje. Jednak talent czasem nie wystarcza żeby stać się dobrym zawodnikiem. Z naszego artykułu dowiesz się, jakimi cechami powinien wyróżniać się kierowca rajdowy i czym sam mógłbyś nim zostać.

Dobry kierowca rajdowy: umiejętności

Bez perfekcyjnego wyszkolenia technicznego nie można marzyć o karierze kierowcy rajdowego. Wymagania stawiane przez pojazdy przystosowane do rywalizacji w wyścigach czy rajdach terenowych to zupełnie inna rzeczywistość niż w przypadku samochodów osobowych. Dla młodego kierowcy rajdowego niezwykle cenne jest doskonalenie znanych już manewrów czy zachowań na torze czy trasie rajdu, które z czasem stają się zupełnie naturalne.

Dobry kierowca rajdowy: opanowanie

Rywalizacja i związana z nią olbrzymia dawka adrenaliny to dla wielu kierowców główny powód, dla którego zaczęli swoją przygodę z zawodowym motosportem. Współzawodnictwo wyzwala nie tylko adrenalinę, ale również stres, który czasem uniemożliwia podejmowanie racjonalnych decyzji. Dlatego też opanowanie i odporność na stres cechują najwybitniejszych kierowców na świecie – podejmowanie pochopnych działań w najważniejszych momentach rywalizacji zakończyło kariery wielu obiecujących rajdowców. Bez „chłodnej głowy” nie da się poważnie myśleć o rozpoczęciu kariery kierowcy rajdowego.

Dobry kierowca rajdowy: koncentracja

Umiejętność maksymalnego skupienia uwagi i odłączenie się od innych myśli to dla kierowcy rajdowego nie tylko klucz do sukcesu, ale również gwarancja bezpieczeństwa. Chwila nieuwagi może skończyć się tragicznie, zwłaszcza w przypadku najbardziej wymagających tras na świecie. Dobrym przykładem będzie tutaj Rajd Dakar – impreza rozgrywana od 1979 roku cieszy się ogromnym prestiżem, a już samo ukończenie rajdu uznawane jest za duże osiągnięcie. Ekstremalnie wysoki poziom trudności Dakaru jest spowodowany wymagającym, pustynnym terenem oraz temperaturami, które towarzyszą kierowcom niemal na wszystkich odcinkach specjalnych. Dlatego też zachowanie optymalnego poziomu koncentracji od startu do mety to cecha najwybitniejszych, która pozwala zapisać się złotymi zgłoskami na kartach historii rajdów terenowych. Co więcej, chwila rozluźnienia w połączeniu z trudnymi warunkami, w jakich zazwyczaj toczy się rywalizacja w „Dakarze” może prowadzić nawet do śmiertelnych wypadków.

Zobacz także: https://hydraportal.pl/rola-pilota-rajdowego-co-nalezy-do-jego-zadan/

Dobry kierowca rajdowy: zaplecze finansowe

Istnieje wiele dyscyplin sportu, które nie wymagają ogromnych nakładów finansowych. Gry zespołowe takie jak piłka nożna czy siatkówka to sporty, które można zacząć uprawiać będąc wyposażonym jedynie w podstawowy sprzęt. Motosport to zupełnie inna rzeczywistość – zakup „rajdówki” to wydatek rzędu kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych, a do tego dochodzą koszty modyfikowania samochodu w celu zwiększenia jego potencjału. Starty w krajowych czy międzynarodowych rajdach to również kolejne opłaty, których wysokość jest uzależniona od prestiżu imprez. Marząc o karierze kierowcy rajdowego musisz zatem przygotować się na ogromne wydatki, których pokrycie często nie jest możliwe bez sponsorów.

Leave a Reply